Silesia viva. Śląskie malarstwo naiwne ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Zabrzu




Wystawa eksponowana w Westfälisches Industriemuseum w Dortmundzie w jednym z budynków ( Werkstatt) Zeche (Kopalni) Zollern II / IV, od 20 maja do 26 sierpnia b.r.

To jedno z najbardziej znanych niemieckich muzeów przemysłu. Wspaniała architektura zabudowań powierzchniowych kopalni (1898 - 1904) sprawia, że nazywano ją Pałacem Pracy (Ein Schloss der Arbeit). Część reprezentacyjna (budynek dyrekcji) w stylu historycznym, przypomina dziedziniec trrójskrzydłowego barokowego pałacu. Potężna hala maszyn (szkło, metalowa konstrukcja, secesyjny dekor) stała się pod koniec lat 60. XX w. pierwszym obiektem przemysłowym pod opieką niemieckiego Ministra Zabytków. W oryginalnie zachowanych pomieszczeniach, tj. sortownia, markownia, łaźnia, lampownia etc. odzwierciedlona jest praca górników w tamtych latach.


Fragment ekspozycji w Werkstatt ( prace L.Holesza)



Zabrzańska wystawa śląskiego malarstwa naiwnego znalazła znakomitą oprawę w surowej, oryginalnej przestrzeni Werkstatt kopalni Zollern II/IV. Obejmuje ok. 60 obrazów związanych tematycznie z tradycyjną kulturą górnośląskich środowisk górniczych, silnie osadzoną w regionalnej rzeczywistości.
Liczne kompozycje pejzażowe: krajobraz przemysłowy (m.in. wizerunki śląskich kopalń Eugeniusza Bąka), miejskie weduty (Waldemara Pieczki, Bronisława Krawczuka), a zwłaszcza pejzaże podmiejskich osiedli i osad przykopalnianych (Pawła Wróbla, Ewalda Gawlika) świadczą o emocjonalnym związku, o zakorzenieniu twórców w lokalnych krajobrazach, o potrzebie dokumentowania ich trudnej urody.
Przedmiotem malarskiej narracji większości obrazów jest życie codzienne (zwłaszcza lokalnych społeczności robotniczych osad przykopalnianych ), praca (etos górniczej pracy) z bogatą otoczką kultury zawodowej ( święto Barbórki, orkiestry górnicze), tradycyjna obyczajowość (rodzinna, doroczna), zwyczaj sakralny regionu, wreszcie - śląska demonologia( Skarbnik).

Autorzy eksponowanych obrazów to najwybitniejsi reprezentanci śląskiej sztuki naiwnej, tj. Paweł Wróbel, Bronisław Krawczuk, Erwin Sówka, Ewald Gawlik, Eugeniusz Bąk, Paweł Stolorz, Leopold Wróbel, Ludwik Holesz.


Fragment ekspozycji w Werkstatt ( widoczne m.in. prace P.Wróbla i B.Krawczuka)





zob. www.zeche-zollern.de 

Liczba gości na stronie: 2678834
Projekt i wykonanie serwisu agencja red Jungle